Monsieur Incognito op het toilet

IS-cover van mei 2010

Wie is toch die man die mij al een tijdje aanstaart vanaf de wc? Nee, het is geen griezel met een dirty mind, ik heb zelf gezorgd dat hij op mijn toilet aanwezig is. Met plakband welteverstaan.

Jammer dat hij niet terug kan praten. Ook ziet hij waarschijnlijk geen snars, want ik geloof dat hij zijn jampotglazen bril met plakband heeft beplakt. Hij ziet er behoorlijk streetwise uit, al is hij waarschijnlijk rond de 60. En als ik dat denk is zijn leeftijd waarschijnlijk rond de 50, even oud als Congo dit jaar is geworden. Een rare paradox; Afrikanen hebben een prachtige huid, toch schat ik ze vaak te oud. Wat zij overigens als prestigieus ervaren, oud geschat worden.

Waarschijnlijk komt dit door de lage levensverwachting in veel Afrikaanse landen; rond de 60 ben je echt aan het einde van je leven, terwijl de nieuwe generatie gepensioneerden in Nederland van de kans gebruikt maakt een ‘second midlife crisis’ aan te gaan met zichzelf en de wereld. Maar Monsieur Incognito heeft denk ik veel meer wereldwijsheid.

Roestige radio
Ik zou graag met hem een uurtje onder een willekeurige mangoboom vertoeven. En dat hij dan zo’n roestige radio op het kleine houten krukje naast ons zette, en dat daar korrelige en krakende onverstaanbare jazzy geluiden uit kwamen. Zijn even krakende stem zou inspirerende verhalen vertellen, over menselijke mankementen en het behouden van waardigheid in moeilijke momenten, terwijl ik een verkoelende tropische wind door mijn haren voelde waaien en we blikken van verstandhouding uitwisselden.

Dan besef ik me weer waar ik ben. Ik zit op de pispot, met die prachtige foto (de cover van de IS van deze maand) van Monsieur Incognito aan de muur. Volgend wc-bezoek, neem ik me voor, gaan we samen terug naar onze mangoboom. En dan hoop ik dat hij zijn gitaar heeft meegenomen.

edit: Na een virtuele zoektocht ben ik erachter gekomen wie de intrigerende kop op de foto is; hij heet Etienne Nkasi, aan hem heeft David van Ruybrouck zijn onlangs verschenen boek ‘Congo, een geschiedenis’ opgedragen. Naar eigen zeggen geboren in 1882!

Dit bericht werd geplaatst in Opinie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Monsieur Incognito op het toilet

  1. Mo zegt:

    Wegdromen dagdromen mooi geschreven! Ik kwam toevallig op je site terecht. Ga je ook naar Afrika? Groetjes Mo

Geef een reactie

